Přepis videa
Nespolupracujeme s každým.
Co to znamená?
Občas zjistíme, že investiční poradenství, které poskytujeme, není skutečně pro každého.
Nezavazujeme nikoho ke spolupráci. Ba naopak.
Někdy to zjistíme už na začátku spolupráce. Proto máme na začátku garanci vrácení peněz za investiční plán. Prostě vypracujeme investiční plán a pokud vám to nevyhovuje, tak vám vrátíme peníze. Z jakéhokoliv důvodu.
Proč?
Protože nechceme, abychom se naháněli několik dalších měsíců. Abyste říkali: „No, Vladimíre, ještě chvilku mi dejte, já si to ještě rozmyslím.“
Ne.
Když vám to nesedí, pojďme rovnou ten vztah ukončit, protože nám jde o dlouhodobý vztah. Nechceme zbytečně pálit energii a nechceme, abyste ji pálili ani vy tím, že se budeme jenom vymlouvat, že něco nám nesedí.
Takže proto máme garanci vrácení peněz na začátku.
Řešíme investice, ne právní detaily a slovíčkaření
Občas ale dojde k tomu, že tu garanci překonáme. A spolupracujeme. A stalo se mi několikrát, a za těch skoro 17 let, co dělám poradenství, že jsme v dalších měsících potom ten vztah rozvázali.
Prostě jsme až později poznali, že to nedává smysl. Že je ta spolupráce prostě pro nás příliš náročná. A pro někoho na druhé straně možná ne úplně vyhovující.
Vzpomínám si na jednoho klienta, který vlastně když jsme začali vyjednávat o dlouhodobé spolupráci, tak první věc, kterou nám poslal, bylo hodně připomínek k našim všeobecným podmínkám. A smluvním podmínkám obecně.
My jsme ty připomínky vzali do úvahy. Některé jsme zapracovali. Některé jsme říkali, že ne, to nejde. Poslali jsme mu je zpátky.
A on poslal další várku. Nových připomínek. Které mohl poslat už před tím, ale neposlal. Podruhé jsem to ještě také akceptoval.
Ale potřetí už to pro mě bylo moc.
Prostě já jsem věděl, že takovému klientovi nemáme nikdy šanci vyhovět. Protože bude chtít příliš mnoho detailů, na které my nejsme třeba zařízeni.
Nemáme tým právníků, kteří by se o to starali a předělávali naši smluvní dokumentaci. Ten náš vztah je hodně postavený na důvěře. Musí být podpořen i nějakou smluvní dokumentací, ale nemůžu si hrát úplně s každým slovíčkem.
Nepotřebujeme urvat peníze za každou cenu
Já jsem to tomu klientovi říkal a vrátil jsem mu peníze, přestože už nárok na garanci vrácení peněz neměl.
Prostě vrátil jsem mu peníze a řekl jsem: „Omlouvám se, vašich 15 milionů by nás podle mě příliš zatěžovalo. Z hlediska toho, co všechno očekáváte od toho vztahu. A nebudeme spolu spolupracovat.“
Myslím, že nebyl úplně potěšen. Měl jsem pocit, že se mu to úplně nestává. Že by někdo nestál o ten byznys. Ale pro nás je důležité si sednout.
Léta spolupráce odhalí i skrytá očekávání
Pro nás je důležité dělat s lidmi, kteří mají stejný pohled na věc jako my. A když ho nemáme, tak víme, že to skutečně nestojí za to, ten dlouhodobý vztah otvírat. Nebo zbytečně držet. Protože dříve nebo později dojde k jeho rozbití.
To je lepší udělat raději dřív a rychle, než se v něm několik let trápit.
Občas se nám ale stane, že se i několik let s někým trápíme.
Vzpomínám si na jednoho klienta, který absolvoval náš kurz InvestGuru. Začali jsme spolu spolupracovat a trvalo to několik let, než vlastně jsem začal vnímat, že ten člověk od té spolupráce očekává víc, než my můžeme dodat.
Jak se to projevovalo?
Třeba tím: „No, když přišel ten koronavirus, tak jsem myslel, že budete tušit nebo že tušíte, že ty trhy půjdou dolů.“
Nevěštíme budoucnost z křišťálové koule
A já jsem mu říkal: „Rudolfe, ale netušíme. My nevíme, že věci půjdou dolů. My jsme připraveni na různé scénáře budoucnosti. My jsme připraveni na to, co se bude dít, když půjdou věci nahoru. Když půjdou dolů. Sledujeme, co se děje. Ale jako tušit, očekávat od nás, že budeme tušit, že něco půjde dolů to prostě je příliš velké očekávání. To od nás prosím nechtějte.“
A bavili jsem se o tom, že vlastně nám ten vztah nevyhovuje. Protože ten klient má příliš velká očekávání.
On si myslí, že máme křišťálovou kouli, ve které vidíme, co bude zítra. A že se podle toho máme chovat.
Já jsem měl pocit, že z průběhu kurzu InvestGuru i z průběhu té naší spolupráce pochopil, že to tak úplně není. Ale bylo vidět, že jsem se mýlil.
My jsme prvně tu spolupráci řešili tak, že místo jednoho našeho kolegy, account manažera, poradce, dostal jiného account manažera. Myslel jsem, že to je jenom lidskou chemií.
Ale postupem času jsem zjišťoval, že to je vlastně jiným filozofickým nastavením. Jiným pohledem na svět.
A že je potřeba i po těch letech se v tomhle vztahu zachovat tak, že se rozejdeme.
A říci si: „Hele my nejsme schopni vaše očekávání splnit. A proto bude lepší, když si na to poradenství si najdete někoho jiného.“
Opět, nebyl to úplně malý klient, byl to klient s objemem nějakých 20 mil. korun, ne úplně nevýznamný. Ale bylo to příliš vzdálené od toho, co my jsme schopni dodávat.
Nehrajeme si na všeználky
Z mého pohledu není úplně reálné tušit, co bude.
Ale je hodně lidí, kteří říkají: „Já vím, co bude. Já vám vždycky zavolám a než se to stane, tak ty věci vyřešíme, prodáme včas. Než trhy spadnou. Nakoupíme vždycky při poklesu.“
Z našeho pohledu to je hodně spekulativní přístup. My si myslíme, že moc lidí neví, respektive nikdo to neví pravidelně a dlouhodobě, že trhy půjdou dolů. Protože jinak by ten trh vymazal.
Ten trh by přestal existovat, kdyby existoval někdo, kdo ví přesně, co bude.
To, že se to někomu povede několikrát, neznamená, že se mu to povede v příštích desítkách let opakovaně a neustále a znovu a znovu.
Takže nevíme, co bude přesně. Máme systém, se kterým pracujeme. Máme různé scénáře budoucnosti, se kterými pracujeme. A ty nás vedou k nějakým investičním řešením.
Vztah na desítky let
Takže jestli vás nezajímá vztah na „ jednu noc“, nebo jeden měsíc, ale skutečně dlouhodobé investiční poradenství na desítky let, tak se na nás obraťte. Zavoláme si a řekneme si, jestli i pro vás můžeme něco udělat.
Napsat komentář