Přepis videa
Koronavirus vládne trhům. Ty v pondělí ztratily nejvíce od října minulého roku. 1,5 %
Moje jméno je Tomáš Tyl a v dnešním videu bych chtěl hovořit o titulcích, emocích a investování.
Právě koronavirus je zajímavý tím, že zase rozvířil vody.
Kdybychom četli titulky, může se nám zdát, že se jedná o nějaké velké nebezpečí.
200 mrtvých. V Číně uzavřeli město, kde se nákaza šíří. Odchytávají se pasažéři, kteří můžou cestovat. A mohou nakazit další.
Samozřejmě je to důležitá věc. Je potřeba nákazu podchytit. Zabránit tomu, aby se v dnešní době, kdy hodně dochází k transportu osob, zboží a tak podobně, aby se vir dále šířil.
Na druhou stranu, když se podíváme na nějaká fakta. Podíváme se na to, jaký je vlastně ten mediální obraz, tak se může stát, že z mediálního obrazu bychom mohli podobné hrozby přeceňovat.
Aktuálně je nějakých 200 mrtvých, co se týče koronaviru.
Když se podíváme třeba na prasečí chřipku, která řádila v roce 2009, tak tam vlastně ty smrti dosáhly nějakého čísla 15 tisíc. Což je samozřejmě hrozné. Na druhou stranu, abychom se podívali a měli nějakou reálnou představu, je dobré se podívat, jaké počty úmrtí jsou třeba u běžné chřipky.
Na běžnou chřipku, celosvětově, zemře ročně 300 až 600 tisíc lidí. To je daleko, daleko více, než v případě podobných nemocí.
A přesto nemůžeme koukat na titulky, které by na to neustále upozorňovaly. Protože je to něco, co se děje každý rok. Normálně. Není to tak zajímavé, jako nějaká nová nákaza.
Podobně třeba na tuberkulózu zemře ročně 1,5 milionu lidí. A určitě těmto nemocem není dáno zdaleka tolik mediálního prostoru, kolik by odpovídalo vzhledem k tomu, jaká je úmrtnost. Nebo kolik lidí ročně zemře na tyto choroby.
Co se teda z toho odnést ohledně investování?
V investování samozřejmě není dobré se nechat podobnými situacemi rozhodit.
Můžeme se setkávat s tím, že titulky budou vždycky plněné nějakými aktuálními událostmi.
Platí také, že strach dobře prodává. Proto se můžeme setkávat s titulky, které zveličují nějaké hrozby. Píšou o nějakých hrozbách. Důsledky takových věcí na trhy ale bývají velmi krátkodobé.
Viděl jsem nějaké statistiky, které ukazovaly posledních nějakých 6 podobných nemocí, které vždycky někde propukly. Řešili se v zásadě krátce.
Trh za rok, 3, nebo 6 měsíců s výjimkou asi jednoho případu rostl. Ale dá se říct, že ty nemoci samotné na to měly vliv jenom velmi malý. Ten růst byl dán tím, že se to odehrávalo na býčím trhu.
Třeba právě prasečí chřipka se odehrávala v roce 2009. Kdy se trh zotavoval z toho velkého propadu. Takže ten návrat ani růst určitě nesouvisel s tou nemocí.
Na druhou stranu tam nebyl ani nějaký pokles způsobený nemocí.
Takže ty vlny, které to způsobuje, a které jsme třeba viděli v pondělí, kde ten pohyb pondělní na trzích byl o trošičku větší, než co bylo třeba v posledních měsících zvykem.
Na druhou stranu 1,5 % pohyb na trhu není také nic výjimečného.
Takže co je důležité.
Krátkodobě podobné věci můžou dělat nějaké vlny. Můžeme se setkat s tím, že nějaké krize, i když si nemyslím, že by to byl případ koronaviru, podobné věci mohou vyvolat větší pokles.
A pak může přijít třeba příležitost k nákupu.
Ale dlouhodobý vliv podobných věcí pravděpodobně bude malý.
Samozřejmě je tu vždycky malá pravděpodobnost, že dojde k tomu, že vir vymkne z rukou. Dojde k nějakému většímu zásahu populace. Ale ta pravděpodobnost něčeho podobného je velmi malá.
V nejhorším možná dojde k nějakému omezení letecké přepravy. Že méně budou lidé v obavách lítat.
Na druhou stranu ty peníze, které by utratili za letenky, můžou zase utratit jiným způsobem. Takže místo toho budou možná lidé, kteří se budou bát lítat, budou místo toho nakupovat možná léky. Možná léky a roušky a podobně.
Takže to zase může mít vliv, ty peníze se z jedné části ekonomiky přelít do jiné.
Na druhou stranu určitě to není případ, který by nějak dlouhodobě ovlivňoval ekonomiku.
A o tom je vlastně investování.
Investování je o tom, rozlišit ty zprávy, které se dobře prodávají, v médiích jsou časté. A které těmi trh krátkodobě hýbou. Od těch, které jsou skutečně důležité.
Jako to jak se celkově ekonomice daří. Jak jsou zdravé banky. Jak jsou zdravé firmy. Jaký mají výhled na zisky. A tak podobně.
To vlastně bylo i celý minulý rok vidět. Protože minulý rok byl velmi zajímavý, co se týče zhodnocení.
Trhy rostly. Akciové trhy rostly. Dařilo se i dluhopisům a dalším komoditám. Ale pokud byste sledovali ten trh pouze optikou toho, co psaly média, tak se neustále mluvilo o recesi, o krizi, o nebezpečí.
Rizika byla akcentována mimořádně silně. A ta nálada byla taková hodně skeptická. Řada lidí naopak vybírala peníze místo, aby investovali a využívali toho, že třeba před tím byl trh levný.
A tam je vidět ten dopad mediální, třeba ne tak důležité, zprávy a strašení může dopadat na investory.
Ale na trh a jeho dlouhodobé fungování mají vliv spíše fundamenty. To znamená zdraví firem. A celkové ekonomické prostředí.
Já vám děkuji za pozornost a nashledanou.
DJH
Tak se mi trošku zdá, že je to spíš „vrtěti psem“. Kolik zpráv jste za poslední měsíc četli zpráv o válce v Sýrii? Nebyli jsme takhle náhodou před koncem roku na pokraji války v Iráku? Potom s Iránem? A evropský problém s uprchlíky? Znásilňování žen v Německu? Všechno tohle naprosto zmizelo ze všech zpráv!
Tým InvestGuru
Přesně tak. Média publikují články, které se dobře čtou a berou pozornost. Najít v tom šumu důležité informace pro své peníze není úplně jednoduché.